Esztit és Noét láttam ülni a padban óra közben még az első napokban, de biztos az is sokat változott. A nagyoknak a termét sem láttam még soha nemhogy őket benne. Reggelente jó a hangulat, az otthoni fél hetes kelés helyett itt elég 7-kor nekikezdeni a dolognak a kicsiknél, a nagyoknak fél nyolc is időben van. Nekünk fölnőtteknek nagyon kellemes, hogy nem egyszerre kell a reggeli, uzsonna dolgot csinálni, hanem van egy kis csúsztatott idő. Ma Halmos Zsuzsi ötlete alapján bundás pita volt reggelire, nagy siker volt. Uzsonnára fetás, fölvágottas, valamint fetás sajtos fölvágottas variációkban készültek piták, és volt aki a bundásból vitt, kinek kinek kedve szerint. A kicsik fél nyolckor lépnek ki az ajtón, vagy átballag értük Ayala, vagy ők kopognak be érte, együtt mennek a buszhoz, ami 200 méterre áll meg tőlünk. A megállóban gyülekeznek a közelben lakók, a busz innen az ún. új részbe hajt, ott is összeszedi a gyerekeket, majd még valahol megáll a moshavon belül, ami nem túl nagy. A gyerekek önállóan közelítik meg a buszt, ez indokolja a több megállót, így senkinek nem kell sokat gyalogolnia. A legfiatalabb utasok hat évesek. A nagyok busza máshonnan indul (a moshav parkjától), de hasonló távra van a háztól és elég hozzá 8 óra 10 perckor kiballagni . Mindkét időpont úgy van kitalálva, hogy bőven van idő dumálni, bohóckodni a megállóban a többiekkel.
A kicsik iskolaideje azzal indul, hogy a gyerekek leülnek a helyükre egy könyvvel és 10 percig mindenki olvas. Nekem nagyon tetszik, hogy nem csak rinyálás van, hogy nem olvasnak a gyerekek, hanem van valami stratégia is. Én úgy láttam a gyerekek szinte mindegyike arra használta ezt a pár percet amire ki van találva. Sokan veszik le minden nap ugyanazt a könyvet és haladnak a kiolvasásában, vannak akik a lexikonos megoldás hívei, és vannak akik kevert stratégiával dolgoznak. Eszti és Noé magyar nyelvű könyvet visz magával, ezt a tanítók javasolták. Esztinek a Fekótól kapott kedvencünk: a Vuk a1965-ös első kiadásban, Noénak Stanislaw Lem Kiberiádája lapul a táskájában.
Az iskolaidő hosszú, vasárnap a kicsik együtt érkeznek 13.50 körül, a nagyok 15.15 körül, hétfőn a kicsik szintén egyszerre 15 órakor, a nagyok 10 perccel később szintén együtt. Ezen a héten kezdtem fölírni, pontosan megfigyelni. Tudom, hogy csütörtökön, ami a hét utolsó iskola napja a mi sulinkban Noénak a leghosszabb és Esztinek a legrövidebb. A hazafele érkezés is busszal történik, méghozzá az illető tanuló az utolsó órája után kimegy az iskola buszmegállójának megfelelő kiosztásához, ki van írva a moshav neve, ahova a busz megy, mint egy igazi pályaudvaron és fölszáll a megfelelő viszonylatra. Az izgi, hogy aki nem tud olvasni héberül hogyan találja meg a buszát, de csak elsőre, mert az érkezési helyek szerinti csoportosítás állandó.
8 óra 10 perc, indulnak a buszhoz |
A kicsiknél van ének óra, az is izgalmas élmény volt nekem. A gyerekek valamilyen meghatározott rendszer szerint félkörben ülnek, kiosztják a mappájukat, amiben az eddigi kották vannak, amin nem hangjegyek, hanem dalszövegek vannak. Elismételik az előző órán tanult dalt, majd a tanárnő kiosztja az új lapokat. Az aktuális új dal zenekísérettel szól, közben az a feladat, hogy a szövegben kipontozott üres helyre hallás után be kell írni a megfelelő szót, vagyis csöndben kell figyelni. Második hallás után egyeztetik a dolgot közösen, a táblára, ami nem krétás, hanem filces, fölkerül a helyes megoldás. Mindenki kiegészíti az esetleges hiányokat, javítja az esetleges hibákat, még egyszer meghallgatják a dalt, úgy hogy próbálják énekelni a magnóval(!) közösen. Ezután jön az ún. minus one formában lejátszott dalra való ráéneklés. (A minus one gyakorláshoz kialakított verzió, amiről valamelyik szólam hiányzik, erre utal a neve.) Természetesen itt az ének szólam hiányzik, ehelyett énekelnek a gyerekek a kíséretre. Ezután a tanárnő leül a pianínóhoz, ő játsza élőben a kíséretet, a gyerekek meg közösen szépen ráénekelnek. Ezután újra ugyanez, csak csoportokra bontva énekelnek rá a kíséretre. Az utolsó percekben fegyelmezett hangszerosztás következik, van a teremben 28 nagy (6 csavaros) derbuka és vagy 40 kicsi (4csavaros), ezen kívül nagy kerekes műanyagtárlóban a polc alatt megszámlálhatatlan mennyiségben tikfák, játékboltból ismert egyszerű csörgődobok, triangulumok és gyerekcsörgők, verők külön-külön rendezve. Ezekkel lehet ritmust visszajátszani a tanárnő által bemutatott módon, alkalmanként a tanult dalra játszanak kíséretet. Mindezt elképesztően fegyelmezetten az otthoni tapasztalataimhoz mérve.
Noé derbukája. Előző tulajdonos: Misi |
Francia forradalomról héberül magyar gyerekkel |
Frissnek számító hír, hogy Gergő a "kovácsműhelyben", vagyis a lakatos munkákkal foglalkozó épületrészben is elkezdett dolgozni. A szobából, teraszról rálátok az épületre, Gergőre konkrétan így biztosan el tudjátok képzelni. Leginkább festeni lehet, de volt már napelem lemosás is, hegeszteni ugyanis a szakemberek szoktak A munka idő kötetlen, vagyis gyakorlatilag bármikor van mit csinálni napi pár órában, ami jó, mert lehet a birkák után és ez előtt intézkedni, ha kell és ezek mellett lehet tanítani és koncertezni is biztosan. Velem még semmi új, de haladok a dologban.
Vigyázat! A tetőn dolgoznak! |
Gergő a "kovácsműhely" tetején közelről |
Kis színes: ma a közeli kibbutzban jártunk, útközben gallyazták a fákat. Vicces volt, mert ugyanaz a daruskocsi megy az út szélén, mint nálunk, csak itt pálmaágak esnek le. Pálmagallyazást Indiában is láttunk már, no ott nincs daruskocsi, csak összekötött lábú gyors, mászású szikár férfiak a derekukra csavart színes lungikban nagy szablyákkal vágják le a a súlyos ágakat, amik nagy puffanással esnek a földre. A különbségek közé tartozik, hogy itt az itteni datolyapálma, az ottani kókusz.
A mindennapokról:
Ábel tegnap madrich képzésen volt, Sári ma megy peulát tartani a többiekkel, holnap neki tartanak. Lefordítva Ábel ifjúsági segítő képzésen volt, ahol megbeszélték az elkövetkezendő foglalkozás ötleteit, amit Noé korosztályának tartanak majd, Sára ma megy egy ilyen foglalkozást tartani a 9 éveseknek, míg holnap neki lesz megbeszélése, vagyis neki tartanak foglalkozást a nála nagyobbak. Csak elsőre bonyolult....
Eszti tegnap délután a moshavban lakó egyik osztálytársához ment át egyedül persze, fuvolájával a hóna alatt amit minden nap fúj önállóan. Ott találkozott egy másik osztálytársukkal és elhatározták bicajozni fognak moshavszerte. Mielőtt nekiindultak eljöttek Eszti bukósisakjáért és nem nagyon hitték, hogy nincs nekünk olyan. Nem akartam azzal traktálni a 7 éveseket, hogy ennél elsődlegesebb dolgaink sincsenek, pl lábos meg sütő, hogy csak a felségterületemről beszéljek. A kis csajok miután látták, hogy Esztinek csöppet pici az a bicaj, amit az első héten kapott valakitől kitalálták, hogy a legalacsonyabbnak kellene azzal tekerni és meg is valósították a cserét. Mindezeket héberül természetesen. Amint besötétedett (negyed hat körül) átváltottak a sétálásra. Ezt onnan tudom, hogy Sárival, Ábellel és Noéval akkor indultunk futni, ami itt gyakori elfoglaltságnak számít sötétedés után. Nem kell hozzá beöltözni, beszélni róla, versenyezni benne, nagy feneket keríteni neki, csak csinálni, ami azért nagy könnyebbség. Vannak gyalogló csapatok is és futva kutyasétáltatók sőt olyanok is akik elektromos gyerek quad felvezetéssel futnak, amin rendszerint 3-6 év közötti gyerek ül önállóan.
Noé haverkodik, sokat dobol, zenét ír. Mára megdumált egy találkát egy itt lakó osztálytárssal, ami nem nagy szám, ha úgy vesszük, de ha onnan nézzük, hogy ezt egyedül héberül intézte úgy elég frankó. Ő is járhat foglalkozásokra, Ábel a madrichjai között lesz, ami izgalmas. Alapvetően mindenki mindenkivel keresztbe kasul visz közös ügyeket és jó a hangulat a gyerekek között. Vannak össze és túlkapások, de az alapjárat inkább bajtársias, szeretettel teljes, segítő, ahogy szokott. Ebben a helyzetben akkora a nyomás szerintem, hogy az is lehetne normális, ha "ölnék" egymást, de nem teszik. Jó az is, hogy vannak külső kapcsolataik, sajátok, amikben nem közösen vesznek részt, de vannak olyanok is, ahol pedig az a jó, hogy együtt lehet csinálni a barátkozást. A sokszor és erősen sugalmazott félelem, miszerint a nagyok majd nem fognak tudni barátkozni, kapcsolódni az idegen közegben, nem volt számomra érthető. Bennem nem merült föl, mint lehetőség. A befogadásunk a közösségi életbe nem csak a mi és a gyerekeink érdeme, bár őszinte, nyitott viselkedésünk biztos hozzájárul, de inkább az izraeli szokásoknak köszönhető mozzanat. Ebben világelsők biztosan. Az összes ifjúsági szervezetükben ezt éreztem otthon is, itt is. Lehet mit tanulni ebben a szakágban!
Esténként két sorozattal mérgezzük magunkat, Szomszédok és Munkaügyek mennek fölváltva. A Szomszédok kapcsán sok téma fölmerül annak ellenére, hogy olyan amilyen, vagy pont azért van miről beszélni. Rendszerváltás előtti pillanatok, mindennapi dolgok, körülmények, ráadásul Nemcsáknak még nincs színháza, Komlós Juci Zenthe Ferenccel karöltve él és virul, Kulkának ugyan haja már akkor sem volt, de teszi a dolgát, játszik, mellesleg még mentősnek is jobb, mint bármelyik eredeti akivel volt szerencsém. A másikon csak röhögni kell és lehet sokat. Jutalomjáték Molnár Piroskával, Mucsival, Fodor Annamáriával és még sorolhatnám. Ráadásul Lengyel Tamás is föltűnik, aki Esztinek a színházbeli bátyjaként került a család érdeklődési körébe. Columbót is néztünk, egy évadon vagyunk, majd jön újra, tovább. Néha komolyabb filmeket is nézünk, mint filmklub, Ipuska összeállításán haladunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.